Tillitsvalgte



Din rolle som tillitsvalgt

En tillitsvalgt er en valgt person som har oppnådd tilliten fra sine medstudenter på Universitetet i Agder (UiA) til å representere dem i prosesser, møter og samlinger hvor studentenes stemme skal løftes. Som tillitsvalgt spiller man en viktig rolle for kvalitetssystemet på UiA.

Når du er blitt valgt må du huske å registrere deg på www.innsia.uia.no. Da vil du få viktig info og invitasjoner.

Tillitsvalgt og studieprogram

Som tillitsvalgt tar man imot henvendelser fra medstudenter. Dette kan omhandle saker av faglig karakter, eller andre tilfeller hvor medstudenter opplever problemer i studiehverdagen. Som tillitsvalgt er du talsmann for studieprogrammet/kullet ditt, og du er bindeleddet mellom dine medstudenter og instituttet.


Tiilitsvalgt og Universitetet i Agder

UiA forventer at du engasjerer deg i rollen din som tillitsvalgt, og gjennomfører det arbeidet du har forpliktet deg til. En del av dette arbeidet er å forbedre studiene og den faglige kvaliteten ved UiA, ved å gjennomføre evalueringer. Dette gjør man med å sette tidspunkt for evalueringer og ved å delta i studieråd hvor man løfter synspunktene fra evalueringer. For å fremme studentstemmen er det viktig at den tillitsvalgte forholder seg objektiv i forhold til meningene som er kommet i evalueringene, og snakker hele studentgruppen sin sak.

Tillitsvalgte får muligheten til å ta 10 ekstra studiepoeng ved å delta i emnet ORG123.

Tillitsvalgt og Studentorganisasjonen i Agder (STA)

Studentorganisasjonen i Agder (STA) jobber aktivt med tillitsvalgte, og er avhengige av tillitsvalgte for å nå ut til hele studentmassen. I så måte er tillitsvalgte bindeleddet mellom studentmassen og STA. I STA-styret er det læringsmiljøpolitisk ansvarlig som er kontaktperson for tillitsvalgte. Kontaktpersonen skal bistå tillitsvalgte i deres spørsmål, og arrangerer kurs og samlinger for- og med tillitsvalgte.



Saksgang og hovedregler

  • Når enkeltstudenter presenterer problemer, utfordringer eller synspunkter, sjekk ut om dette er representativt for gruppen det gjelder
  • Løs saken på lavest mulig nivå. Gå for eksempel direkte til faglærer, og ta uformell kontakt med de som er involvert
  • Bruk studentevalueringer som kanal for synspunkter, men husk alltid at enkelte saker må løses uavhengig av og før evalueringene
  • Om saken ikke løses på lavest mulig nivå, send saken via tjenesteveien. Kjenner dere ikke tjenesteveien, ta kontakt med STA
  • Dokumenter saken best mulig. Skriv for eksempel referater fra viktige samtaler, og ta vare på e-poster fra de involverte i saken
  • Vær løsningsorientert. I stedet for å fokusere på problemer, kan det være lurt å fremme gode og kreative løsningsforslag
  • Saklighet er en absolutt nødvendighet!


Hvem skal du henvende deg til?

Studenttillitsvalgte forholder seg først og fremst til sin studentgruppe, emneansvarlig og instituttleder på fakultetene eller studieleder ved avdeling for lærerutdanning. I tillegg kan det være nyttig å kontakte studentene i studierådet.

Dersom man har problemer i et emne, er det emneansvarlig du skal ta opp problemet med. Dersom problemet ikke kan løses hos han/henne, kan du henvende deg til instituttleder eller studieleder på avdeling for lærerutdanning.

Verktøy for å jobbe med og løse saker

  • Si ifra systemet, en enkel portal hvor man kan varsle om alt fra kvalitet på luft til mobbing. https://www.uia.no/om-uia/si-ifra
  • Studentombudet, en uavhengig bistandsperson som kan gi råd til studenter i deres studiesituasjon og skal sørge for at dine rettigheter blir ivaretatt. https://www.uia.no/student/studentombud
  • Tillitsvalgthåndboken. Denne inneholder nyttig informasjon om evalueringer og rollen som tillitsvalgt.
  • SiA-Helse, et viktig tilbud for studentene som opplever problemer i sin studiehverdag. https://sia.no/Helse
  • Studentorganisasjon i Agder, vi er alltid her for deg!

Viktige dokumenter